Stravování a jídelničky

Příjem tuku

Příjem tuku

Příspěvekod gojja » stř 18. zář 2013 20:54:09

Ahoj,
už nějakou dobu se snažím zhubnout, ale pořád si nevím rady s jídlem, resp. s příjmem tuku a sacharidů. S příjmem tuku narážím na dvě protiřecí si teorie. Např. na STOBu doporučují k hubnutí příjem tuku přibližně kolem 50g denně a jinde zase okolo 20g. Stejně tak se sacharidy. Někde se dočtu, že pokud posiluji, je potřeba sachry držet (na moje proporce) okolo 250-300g. Jinde zas píšou, že je potřeba konzumovat menší množství cukrů, protože ty nadbytečné se okamžitě uloží. Je mi 27 let, jsem žena, byť tomu mkoje výška neodpovídá :-) 189/79 a cca třikrát týdně posiluju a do toho (ve dnech mimo) aerobka 45-60 min. Díky za osvětlení.
gojja
 

Re: Příjem tuku

Příspěvekod Sobík » stř 18. zář 2013 21:40:37

Ahoj,

tuky jsou pro správný chod všech tělesných procesů důležité. I u individuálních jídelníčků, kde je cílem redukce váhy, tuky tvoří okolo 20 až 30% celkové denní energie přijaté stravou. Údaj na STOBu je tedy správný. Mělo by se samozřejmě jednat především o nenasycené mastné kyseliny, do kterých spadají kvalitní rostlinné oleje (olivový, řepkový, slunečný, lněný), ořechy, ryby. Vyhýbat se pak tučným masům, smaženým jídlům, sádlu, máslu, konzumaci většího množství vajec, tučným sýrů, salámům a jiným uzeninám.

250g až 300g sacharidů také není přehnané. Běžně s těmito hodnotami pracuji při sestavování jídelníčků pro chlapy, kteří nejsou ani takto vzrostlí a mají minimum aktivního pohybu. Zde je opět důležité rozlišovat sacharidy a cukry. Sacharidy komplexní (celozrnné pečivo, celozrnné těstoviny, rýže, těstoviny, luštěniny) tělo vstřebává postupně a déle z nich díky tomu čerpá energii, kterou je aktivně žijící člověk schopen využít a je zde proto nízká pravděpodobnost, že dojde k nadbytku, který by se později uložil do tuku. Sacharidy jednoduché (cukry) je dobré ze stravy vyloučit (cukr, limonády, sladkosti a cukrovinky). Ty ihned přechází do krve a tělu dodají rychlou energii, u které hrozí, že nebude spálena a následně uložena.

Máš-li jakékoli další dotazy, ptej se. ;-)
Lavita - Sobík
Sobík
 
Luboš Lerch
Lifestyle Coach
Poradce pro výživu
IČ: 74121014
 
Příspěvky: 782
Bydliště: Lanškroun

Re: Příjem tuku

Příspěvekod gojja » ned 22. zář 2013 20:29:39

Ahoj,
ještě bych se ráda zeptala, jak a co jíst po sportu. Dočetla jsem se, že po kruhovém tréninku a kardiu (45 min při nízké tepovce) bych tak hodinku neměla jíst vůbec nic a po klasickém silovém tréninku kus ovoce. Je to tak správně? A jak jíst po HIITu nebo Jillian Michaels cvičení? Je potřeba bezprostředně po (jakémkoli) cvičení protein nebo ten využijí jen borci, co chtějí nabrat svaly? A před cvičením obvykle stravu moc neřeším, jdu tak hodinku, dvě po klasické svačině (nejčastěji pečivo/šunka/sýr). A ještě jeden dotaz. Jak důležité jsou iontovéí nápoje, resp. měla bych je v průběhu cvičení mpít, jestliže mým cílem je hubnutí? Děkuji a omlouvám se za tolik dotazů, ale čím víc článků jsem přečetla, tím jsem zmatenější :(
gojja
 

Re: Příjem tuku

Příspěvekod Sobík » čtv 26. zář 2013 15:22:40

Ahoj,

užívání sportovních výživových doplňků se vždy řídí skladbou jídelníčku daného dne - takže nelze obecně odpovědět. Ve většině případů ale není třeba proteinové nápoje ani jiné doplňky zařazovat během tréninků v redukčním období. Pokud tedy například svačíš v 15:30, od 17:00 do 18:00 cvičíš, a běžně večeříš do 19:00, pak nemusíš konec tréninku a večeři již ničím prokládat. Jídlo bych každopádně situoval spíš do hodiny po tréninku, než od hodiny dále.

Svačina před tréninkem (i první jídlo po něm) by měla obsahovat především pomalé (komplexní) sacharidy, bílkovinnou složku a také nějakou zeleninu. Takže pečivo, je-li celozrnné, šunka/sýr to splňuje, když přidáš ještě kousek té zeleniny. ;-)

Jonťáky nachází uplatnění hlavně u vytrvalostních sportů (například běh na dlouhé vzdálenosti). Záleží sice i na jejich koncentraci, ale stejně bys nimi přijímala spoustu jednoduchého cukru v době, kdy energii by ti měla dodávat spíše zmíněná svačina. Při cvičení nepřekračující hodinu není tedy vyloženě nutný a zcela postačí obyčejná voda.
Lavita - Sobík
Sobík
 
Luboš Lerch
Lifestyle Coach
Poradce pro výživu
IČ: 74121014
 
Příspěvky: 782
Bydliště: Lanškroun

Zobrazit nabídku

Re: Příjem tuku

Příspěvekod monika » sob 06. zář 2014 12:17:12

Ahojky, chtela bych se taky zeptat ohledne jidla pred treninkem. Vstavam zhruba v 5, dam si kousek ovoce pokud mam hlad a vetsi snidani, ktera se vetsinou zklada z ovesnych vlocek (placky, kase a ruzne varianty s ovocem) snidam mezi 7 - 8 rano. A v 10 hodin mi zacina fitko, kde si dam 15 min pred a po cviceni bezici pas. Mezi tim hodinu cvicim. A mam dotaz zda je spravne si po treninku(hned) dat banan a po treninku (1-1,5h) obed ( maso, priloha - testoviny, ryze, brambory - jak kdy a zeleninu). A jeste jeden dotaz kdyz kratce pred treninkem dostavam hlad - co snist (potravinu). Moc dekuji. Jinak je mi 22, jsem zena, a neco jsem uz zhubla, ted od minuleho tydne jsem zacla chodit do fitka a chci zpevnovat :) Moc dekuji :)
monika
 


Zpět na Stravování a jídelničky

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

Přihlásit se